Annemie Gielen | 28 januari 2015 20:47

Naast een mooi hoofd ook een duidelijk profiel: de lessen van boer Tom

boertom‘Ik had het nog zo gezegd: van een mooi bord kun je niet eten’, zei mijn oma tegen een tante die ging scheiden van haar man, die – als ik hem met de kennis van nu bekijk – voornamelijk woestaantrekkelijk was. En al zal men bij Villeroy & Boch en Wedgewood benadrukken dat je van mooie borden wel degelijk goed kunt eten; de lessen van mijn oma komen weer boven als ik op zondagavond naar Boer zoekt Vrouw zit te kijken en specifiek naar boer Tom. Om succes te hebben, moet je durven kiezen. Of – in termen van boer Tom – heb je naast een mooi hoofd ook een duidelijk profiel nodig.

 

Voor wie zelf niet gekeken heeft en de evaluaties bij de koffieautomaat heeft gemist: boer Tom heeft het uiterlijk van een fotomodel en lijkt met de juiste spijkerbroek, witte sneakers en leren armbandjes eerder uit een boyband dan uit zijn bloembollenschuur weggelopen. Waarom uitgerekend hij hulp nodig had bij het zoeken naar een vrouw, was mij een raadsel.

 

Die boer Tom dus, kreeg dan ook ruim 1800 brieven van trouwlustige vrouwen. Daaruit koos hij met zijn al even knappe vriendenkring er tien uit. Vanaf dat moment begonnen er dingen mis te gaan. Bij de speeddate noemde hij vrouwen bij de verkeerde naam en leek het alsof hij zich helemaal niet had voorbereid. Zo wist hij bijvoorbeeld niet wat de vrouwen geschreven hadden of waarom hij ze gekozen had. Toen hij de voor de hand liggende vraag kreeg wat hij nu eigenlijk zocht in een toekomstige vrouw, kwamen er vooral gemeenplaatsen uit.

 

Het kan natuurlijk een truc van de KRO zijn om ons als kijkers op het verkeerde been te zetten, maar mijn eerste voorzichtige conclusie is dat Boer Tom niet precies weet wat hij wil en/of niet durft te kiezen. Of dat hij in het verleden zo succesvol was dat het niet echt nodig was om zich te profileren.

 

Maar successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dat zien we aan een aantal bekende Nederlandse merken. V&D verkeert al jaren in zwaar weer. Mexx, Siebel en Halfords gingen afgelopen jaar failliet of maakten een doorstart in afgeslankte vorm. Volgens analisten maakten ze allemaal dezelfde fout: ze rustten te veel op successen in het verleden en groeiden niet mee met hun ouder wordende doelgroepen. Kortom, ze maakten de strategische fout om niet te kiezen voor een duidelijk profiel: ‘If you try to be everything to everyone, you’ll be nothing to no one’.

 

In de publieke sector is er hetzelfde aan de hand: organisaties die zich niet aanpassen aan de veranderende omstandigheden, zoals de kanteling in de zorg, en daar geen scherpe strategische keuzes in maken, leggen het loodje. Google ‘faillissement in de zorg’ en een groot aantal namen flitst voorbij. Tegelijkertijd zijn er talloze voorbeelden van organisaties die zich wel wisten aan te passen, zoals Oxfam Novib, Kwintes of Participe. Welke strategie zij gevolgd hebben, lees je in het boekje Koersen op continuïteit en vernieuwing dat gratis via onze site te downloaden is.

 

Terug naar boer Tom. De komende weken zullen uitwijzen of hij het aangedurfd heeft om zich meer te profileren. En of hij daarin de goede keuze heeft gemaakt. Hoe wijs de lessen van mijn oma ook waren; ik hoop dat ze uiteindelijk niet voor boer Tom gelden. Bij de idylle van Boer zoekt Vrouw hoort dat iedereen de ware vindt.

 

PS: wie niet naar Boer zoekt Vrouw heeft gekeken: via de blogs van Nynke kijkt tv of BZV in zestig seconden haal je de achterstand snel in.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.