Annemie Gielen | 29 maart 2018 12:32

De acht eigenschappen van een goed plan

Goede plannen hebben een aantal eigenschappen gemeen. Wat zijn die en waarom zijn ze belangrijk:

  • Een goed plan heeft focus: doel en richting zijn duidelijk. Bij complexere plannen behoud je die focus door met deelplannen te werken en je steeds bewust te blijven van de ‘eindbestemming’. Dit voorkomt dat je verzandt in algemeenheden of verdwaalt in details, zodat de lezer – bijvoorbeeld de subsidiegever – al snel afhaakt.
  • Hoe SMARTer hoe beter: subsidiegevers, fondsen of samenwerkingspartners zien graag welke resultaten je – hoe, wanneer en met wie – denkt te gaan boeken. Hoe concreter je dit alles formuleert, hoe meer vertrouwen je opwekt. Tegelijkertijd scherp je hiermee ook je eigen gedachten aan.
  • Een goed plan beschrijft een adequate oplossing voor het probleem en geeft werkelijk een antwoord op de vraag van de subsidiegevende of aanbestedende partij. De praktijk leert dat veel aanbieders leidraden en programma’s van eisen niet goed genoeg lezen. Daarmee zetten ze zichzelf op achterstand.
  • Een goed plan wordt gemaakt samen met de mensen die het moeten uitvoeren. Niet alleen kan er op deze manier geput worden uit hun inhoudelijke kennis, ook ontstaat er zo al tijdens de planvorming commitment en draagvlak. Dat maakt de kans van slagen vele malen groter.
  • Een goed plan overtuigt ook andere interne en externe stakeholders van zijn waarde door een goede analyse en steekhoudende argumenten.
  • Kloppende logica of een goed beargumenteerd betoog vertaalt zich in een heldere opbouw en een herkenbare rode draad. Kortom, heldere plannen zijn gebaseerd op heldere gedachten.
  • Hoe specialistisch ook, een goed plan is altijd geschreven in klare taal, ofwel ‘gewoon’ Nederlands. Het gebruik van jargon of ambtelijke taal ervaart de lezer al snel als vaag of zelfs verhullend.
  • Het lijkt een open deur maar gebeurt zo vaak nog niet: over een goed plan is goed nagedacht! Plannen waarin sommige zaken niet (goed) zijn uitgewerkt of die passages bevatten die vraagtekens oproepen, leveren later onvermijdelijk problemen op.

 

Een goed plan herkennen is iets anders dan een goed plan maken! Hoe zorgt u ervoor dat uw subsidieaanvraag, offerte of projectplan ook aan deze criteria voldoet? Hoe zorgt u voor een ‘SMART’ formulering en duidelijke taal, hoe houdt u de focus erin en betrekt u uw mensen bij het maken van een offerte of plan? Ik help u graag verder!

 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.