Annemie Gielen | 30 augustus 2013 18:00

Dichtsmeren en een verfje erover?

Het zal de bezoeker van onze website niet ontgaan zijn: wij geloven hartstochtelijk in het belang van goede plannen. Die kunnen uitgebreid zijn, maar net zo goed een A4tje, een Business Canvas, A3-jaarplan of een Reflectieve Communicatie Scrum. Het gaat ons om het gedeelde principe achter al deze vormen van plannenmakerij: ‘bezint eer ge begint’.

 

Een goed plan is als een fundament. Hoe omvangrijker het gebouw; hoe steviger het fundament. Op de fundering voor een tuinhuisje kun je geen wolkenkrabber bouwen. Toch zijn er organisaties die dat doen. Omdat ze bang zijn dat het te lang duurt en ze door de realiteit ingehaald worden. Omdat ze flexibel willen opereren. Of omdat ze eenvoudigweg de tijd of middelen niet hebben om een goed fundament neer te leggen.

 

In het geval van aanbestedingen en subsidies is er geen keuze. Wie een aanbesteding wil winnen, moet voldoen aan de eisen die de aanbesteder stelt. Onderdeel daarvan zijn bondige maar goed uitgewerkte plannen die aangeven hoe de organisatie haar maatschappelijke taak wil uitvoeren en waarom ze dat het beste kan.

 

Wanneer die keuze er wel lijkt te zijn, kan het ontbreken van een doeltreffend plan zich op allerlei manieren wreken. Initiatieven verpieteren in de knop, activiteiten komen niet van de grond, samenwerkingsverbanden lopen vast. Zonder goed uitgewerkt strategisch plan is er ook geen eenduidigheid over de identiteit van de organisatie, haar beeld van de buitenwereld en de taak die zij zichzelf toedicht.

Het ontbreken van zo’n heldere visie en missie laat veel ruimte voor eigen interpretatie. Dat betekent dat de ene medewerker zijn organisatie als een statige villa beschrijft, een tweede als een rijtjeshuis en de derde als een woonboot. Dit alles gaat ten koste van de koersvastheid van de organisatie en de betrokkenheid van de medewerkers. In hoeverre ben je dan nog een aantrekkelijke partij voor financiers en netwerkpartners?

 

En wat als blijkt dat de fundering echt niet sterk genoeg was en er scheuren in de muren ontstaan? Er zijn organisaties die dan kiezen voor dichtsmeren en een nieuw verfje erover. Een flitsende campagne bijvoorbeeld, of een restyling van de website. Vragen van medewerkers over de scheuren beantwoorden ze met een gezellige incentive. Ook die verhindert echter niet dat mensen op den duur het vertrouwen verliezen en niet langer als ambassadeur voor de eigen organisatie willen optreden. En dan komt onherroepelijk het moment waarop de buitenwereld de werkelijke staat van het gebouw ontdekt…

 

Renovatie of sloop en nieuwbouw, het kost heel wat meer dan meteen een goede fundering neerleggen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.