Het is alles voetbal wat de klok slaat. Leuk, als je zoals ik, graag naar grote toernooien kijkt en kan genieten van de meeste praatprogramma’s. Vervelend voor wie niet van voetbal houdt, zoals mijn collega ;-). Toch is er ook uit dit nadeel een voordeel te halen. We kunnen veel leren van de methode Van Gaal. Uitgaan van je eigen kracht, maar ook de context goed kennen, innoveren en altijd een plan B. Allemaal zaken waarmee je ook kunt scoren bij aanbestedingen in het sociale domein.
Als we iets kunnen leren van Van Gaal, is het uitgaan van je eigen kracht. Natuurlijk eerst goed lezen wat een gemeente – bijvoorbeeld bij een aanbesteding voor sociale wijkteams – echt wil. Voor welke problemen wil ze een oplossing? Successen uit het verleden zijn een prima uitgangspunt, maar alleen als de randvoorwaarden vergelijkbaar zijn. Met andere woorden: je hebt niks aan ‘aantrekkelijke en aanvallende’ concepten als je daar de mensen niet (meer) voor hebt. Dan val je genadeloos door de mand en loop je zelfs gevaar om bij volgende – onderhandse – aanbestedingen helemaal niet uitgenodigd te worden.
Wat we ook kunnen leren, is kennis verzamelen over de context en de tegenstander. Van Gaal gaat daar redelijk ver in: als trainer van Bayern München gaf hij zelfs voor oefenwedstrijden tegen amateurploegen elke speler een A-viertje over de kracht en zwaktes van hun directe tegenstanders. Wellicht wat overdreven, maar toch is het goed om bij aanbestedingen veel van de context te weten. Wat wil de gemeente? Is ze behoudend of conservatief? Wil ze nieuw bloed of is ze erg tevreden met de huidige aanbieders in zorg en welzijn? Wat zijn de – achtergronden van – de problemen van de wijken waar u op aanbesteedt? Met die kennis kan een offerte echt een antwoord zijn op de vragen van de gemeente.
Innovatie, nog zo’n speerpunt van Van Gaal. In die zin is hij meer met zijn tijd meegegaan dan veel van zijn critici. Een paar voorbeelden: technische snufjes, zoals videoanalyses en nu de Oculus Riftbril, maar ook leren van andere takken van sport, zoals hockey en de rugbyvariant Australian football. Een goed voorbeeld voor het sociale domein, waar innovatie wordt gezien om de besparingen te halen. Wanneer en hoe is domotica of e-health in te zetten? Wat werkt er in andere (zorg)branches? Hoe lost men het in het buitenland op?
Laatste leerpunt: denk een paar stappen vooruit. In termen van Van Gaal is dat een plan B. Zie de gouden wissels waarmee hij veel wedstrijden wist te beslissen. Ook bij aanbestedingen in het sociale domein is het verstandig om een paar troeven achter de hand te houden. In de aan te leveren teksten is vaak alleen maar ruimte om de voornaamste voorstellen SMART neer te zetten. Maar meestal maakt een presentatie of een interview ook onderdeel uit van de procedure. Dat is het moment om te laten zien dat je al verder hebt gedacht. Meer weten? Lees het artikel over succesvolle aanbestedingen in het sociale domein in ons e-zine.